Jumat, 29 November 2019

Luang Prabang, Laos - Sepuluh Undian Terbaik Kota Saffron

1. Old Royal Palace

Sisavangong Road di istana raja dalam bentuk salib double, bertarikh dari 1904 dan menampilkan item agama dan hadiah dari duta-duta asing. Pada tahun 1975, apabila pemerintahan beraja telah digulingkan dan keluarga diraja telah dibawa ke kem reeducation, istana itu dinamakan MaoĆ­sta lebih daripada Muzium Negara.

2. Wat Mai

Terletak ditepi Royal Palace, Wat Mai dibina antara 1718 dan 1788. Salah satu yang paling kuil-kuil yang indah di Laos, sekali kunci patung Asia: patung saudara dengan nama yang sama Luang Pha Bang Buddha emas 50 kg, kini disimpan dalam peti besi. banyak darah telah tertumpah berjuang untuk Buddha peninggalan agama 2,000 tahun Ceylon - yang ditahan dua kali oleh orang Thai akhirnya kembali ke bandar pada tahun 1867 oleh seorang Buddha dan Thai King Mongkut penyembah. Kita hanya boleh tertanya-tanya apa yang telah dilakukan oleh Buddha, yang melarang sesiapa sahaja untuk mewujudkan imej mereka sendiri, orang-orang yang berjuang untuk kematian mereka. Tanpa khazanah utamanya, Wat Mai mengekalkan perasaan ajaib dan hampir hallucinatory, seni bina sempurna manis dilengkapi dengan butiran hiasan yang begitu indah yang seolah-olah datang dari satu kisah Timur. A plak memperingati 14 kanak-kanak Raja kedua terakhir Thailand, Sisavang Vong, yang lemas dalam kemungkinan kehilangan benih secara kebetulan dan serentak terbesar dalam sejarah. King binasakan dilayan oleh isterinya 15 (termasuk dua iaitu separuh saudaranya) dan 35 anak-anaknya yang dia tahu sebagai sendiri.

3. Gunung Phousi

Kepada pengalaman salah satu yang paling matahari terbenam yang menakjubkan di Asia Tenggara, di seberang jalan dari Royal Palace dan mendaki 328 langkah ke puncak Gunung Phousi, tempat lambang sebahagian besar bandar. garis berarak naik bukit pada jarak yang jauh, yang dicatatkan pada palet warna biru, merah jambu dan oren, manakala bahagian atas kuil masih mempesonakan dalam kegelapan yang semakin meningkat.

4. Wat Xieng Thong (Golden Temple City)

Salah satu kompleks kuil menakjubkan yang paling dalam Laos, Wat Xieng Thong, yang dibina oleh hantu Burma, King Setthathirath dalam 1560. Contoh klasik gaya Luang Prabang, mempunyai siling tertunggak elegan, dinding kaca mozek, dan tenteranya patung Buddha, besar dan kecil, banyak mengingatkan tentera liat maharaja pertama China. Lapan tiang, yang kaya dengan emas, membimbing mata angka Buddha yang tenang besar, pandangan, mencabar pengunjung untuk mendapatkan kepuasan yang dirinya sendiri. Ini adalah raja kudus kegemaran terakhir Laos dan ketaatan, di mana beliau membuat terakhirnya sebelum dibawa ke kem-kem reeducation pada tahun 1975. Bagi mereka yang mempunyai masa dan kecenderungan, ikon ini reka bentuk oriental kuil boleh menenangkan untuk jiwa serta pesta untuk mata: menyediakan sedikit masa untuk duduk diam untuk beberapa ketika dan menyerap ketenangan sebuah tempat letak tenang kuil bunga kertas, kemboja dan bunga raya, dinaungi oleh pokok ara dan tapak tangan. Dia tertanya-tanya jika seni, kerana ia boleh juga dapat diilhami ilahi sambil menonton matahari terbenam membuatkan angka Ramayana diukir dengan daun emas diukir pada bahagian luar bangunan yang terbakar.

5. pasar malam

Dibuka sehingga jam 22:00, pasar malam dibuka pada jam 17:00. Jangan lupa untuk membeli kalajengking wain dan ular tedung yang meningkatkan rintangan kepada masa yang apabila anda memerlukan sedikit kuasa - ingat minta pembantu kedai adalah sama dengan mengujinya terlebih dahulu untuk memastikan ia mengandungi hak racun bahagian. Jika anda tidak dapat mencari seorang pembantu kedai adalah sama dengan babi guinea, anda hanya perlu cuba untuk mencari seseorang di rumah yang sukarelawan cukup bodoh atau tertekan.

6. anggur dan makanan ringan

Mulailah hari Anda dengan makan malam di salah satu restoran kelas dunia di kota, di mana penuh rasa Perancis yang ditampilkan di latar belakang terang Laos untuk efek sensasional. Yang paling penting, L'Elephant, yang berfungsi Perancis dan Lao makanan dalam suasana elegan dan santai. Koki menggabungkan Apsara Lao dan masakan Eropa dalam menu unik yang akan memuaskan selera selera yang paling cerdas, tanpa memaksa pemiliknya untuk menggali terlalu dalam untuk membayar tagihan.

7. bukit suku desa

Untuk rasa ingin tahu budaya, kunjungan ke Luang Prabang tidak akan lengkap tanpa kunjungan ke desa-desa suku bukit. Terutama penting adalah tampilan perhiasan terang di Ban Phanom, katun dan kain sutra orang.

8. Wat Pa Phonphao

Dibangun pada tahun 1959 pada masa pemerintahan raja terakhir Laos, Wat Pa Phonphao memiliki perasaan 'kabinet rasa ingin tahu "agak aneh, dengan mural konten mulai dari supranatural dengan pornografi yang tidak cocok.

9. Pak Ou Sungai naik

Awal penjelajah Perancis tiba di Luang Prabang dengan perahu, berharap untuk membuka rute baru untuk perdagangan dengan China. Hari ini wisatawan bisa lebih cemerlang dr petualangan untuk mengambil perjalanan sehari atau semalam di kota. populer hari perjalanan adalah perjalanan dengan perahu kayu tertutup di sepanjang Sungai Mekong ke gua Pak Ou, 25 kilometer hulu dari kota. Gua, gua suci terselip tebing kapur dan penuh dengan ratusan patung Buddha yang terbuat dari kayu dan emas, yang pernah diduduki oleh pertapa, beberapa di antaranya akhirnya menghabiskan seluruh hidup dewasanya dalam isolasi, merenungkan makna kehidupan, alam semesta dan segala sesuatu. Mengapa ada orang yang memilih untuk menghabiskan seumur hidup dalam isolasi adalah sebuah misteri: mungkin pertapa terakhir begitu lama untuk mendapatkan jawaban yang Anda lupa pertanyaan, jadi saya harus memulai dari awal. Tham Ting gua diakses langsung dari tepi sungai dengan tangga batu, penuh dengan ratusan gambar Buddha kuno semua melihat sungai, dampak diperbesar oleh yang tenang lingkungan isolasi.

Setelah piknik di gua-gua, wisatawan bisa bermain di sungai Nam Ou, dengan menjulang tebing kapur. Banyak bisnis yang dihasilkan oleh perahu arah ini, jadi jika sungai bengkak akan disuguhi pemandangan kapal kargo berjalan jeram kecil. tujuan yang sangat baik atau titik perhentian di atas Nam Ou adalah desa Muang Ngoy, yang tempat yang indah di tengah-tengah puncak karst yang tinggi yang merupakan tempat yang indah untuk berhenti untuk penyegaran. Jika Anda memutuskan untuk menghabiskan malam di sini, hanya berharap dasar akomodasi.

10. Tad Sae Waterfall

Ketika panas menjadi terlalu banyak kue, lega hanya tuk-tuk. Terletak 15 kilometer di sebelah tenggara kota, Tad Sae air terjun kaskade terdiri dari serangkaian langkah pirus di lingkungan yang tenang, sempurna untuk piknik dan mandi. air itu sangat dingin, tetapi dapat menjadi warna yang mengundang dan tali ayunan pohon besar akan memikat Anda. Jika Anda terlalu malas untuk berkubang dengan kecepatan mereka sendiri, menyewa ban untuk digunakan sebagai pelampung, dan mengubah rotasi, minuman di satu tangan dan, mungkin, sebuah buku yang bagus di sisi lain.


artikel by : www.kcrst0re.com

Tidak ada komentar:

Posting Komentar